La Seu Universitària de Torrevella programa l'obra teatral Dentro de una hora

El grup teatral Teada (màster en Art Dramàtic Aplicat de la Universitat d’Alacant) representarà aquesta obra sobre el bombardeig del Mercat d’Alacant fa 80 anys

Alacant. Dimarts 15 de gener de 2018

La Seu de la UA a Torrevella, l’Institut Municipal de Cultura Joaquín Chapaprieta, i l’Ajuntament de Torrevella organitzen la representació de l’obra de teatre Dentro de una hora, amb direcció de Juan Luis Mira i a càrrec del grup teatral Teada, integrat per integrants del màster d’Art Dramàtic Aplicat de la UA. El Centre Cultural Verge del Carmen de la localitat, serà l’escenari d’aquesta posada en escena, el pròxim dijous 17 de gener a les 20 h, amb entrada lliure fins a completar la capacitat de la sala.

Dentro de una hora té com a tema central el bombardeig del Mercat d’Alacant, coincidint amb el 80 aniversari d’aquest, amb text i direcció de Juan Luis Mira, una obra de memòria històrica amb quatre alumnes del màster com a actors. L’obra ha sigut escrita a través de testimonis de la gent de la ciutat d’Alacant, un homenatge a la gent senzilla amb somnis que es van truncar aquell dia. Mescla biografies reals amb ficció i, segons Juan Luis Mira, «volem jugar amb la desmemòria. Ací s’han silenciat i desvirtuat moltes coses. El record es manipula fàcilment i lluitem contra això».

Sinopsi

Alacant, 25 de maig del 1938. Un rellotge marca les 10.15 hores. Falta una mica més d’una hora perquè es produïsca el bombardeig feixista que, prenent com a objectiu principal el Mercat Central, causarà més de 300 morts entre la població civil. L’espectador es troba, cara a cara, amb uns personatges que estan recorrent –sense saber-ho ells, nosaltres sí a través de l’acotació introductòria– els últims instants de les seues vides. Vuit personatges, interpretats per dues actrius i dos actors, entrecreuen la seua última hora de vida per a contar-nos històries quotidianes de gent senzilla, petites grans històries carregades de somnis i d’un futur que les bombes lallaran salvatgement. Perquè Dentro de una hora, durant aquests seixanta minuts, hi cap molta vida, real o possible; la mateixa que –tant abans com ara– la barbàrie pot arrabassar en un únic segon.

Context històric

L’any 2018 es va complir el 80 aniversari del bombardeig del Mercat Central, un tràgic succés amb el qual la ciutat d’Alacant ha sigut lamentablement injusta. Primer, amb el silenci i la por imposada pels vencedors; després, amb l’oblit de quasi tots. El poc que s’ha fet i el que es faça amb les víctimes innocents d’aquella massacre mai serà suficient. La majoria dels testimonis que podrien alimentar la memòria del que va passar han mort i a penes hi ha testimonis escrits de gent que, contra corrent, han aconseguit almenys reparar part d’aquesta injustícia i aquest oblit. DENTRO DE UNA HORA vol ser, des de l’honestedat de la paraula i un plantejament escènic desproveït d’artificis, un homenatge al record d’aquella gent senzilla que va perdre la vida en aquells moments i un contra-homenatge al silenci i a l’oblit amb què la societat, de vegades, dóna l’esquena a una cosa tan essencial com és la memòria del que ha sigut.