Ciència-ficció en la UA per a propiciar el debat sobre la cultura en la societat

El curs “Darrere les portes de Tannhäuser: Cinema, Pensament i Ciència-Ficció” està organitzat per professors i investigadors de la Facultat de Filosofia i Lletres

Alacant, 30 de maig de 2013

Professors de Filosofia i Lletres de la Universitat d'Alacant parlaran de ciència- ficció en l'àmbit universitari per a tractar temes d'Antropologia, Filosofia, Història o Política, entre altres sabers. “Darrere les portes de Tannhäuser: Cinema, Pensament i Ciència-Ficció” és l'original i nou curs que està organitzant del 22 al 26 de juliol el Departament d'Història Antiga de la Universitat d'Alacant, en col·laboració amb la Fundació General de la UA, l'Escola de Negocis, i un ampli grup de professors i investigadors de la Facultat de Filosofia i Lletres. A partir d'un Laboratori d'Idees sobre pensament i cultura actual, dirigit pel professor del Departament d'Història Antiga, Jaime Molina Vidal, es pretén tractar l'anàlisi d'un gènere cinematogràfic i literari tan conegut com la ciència-ficció. D'aquesta manera es tractarà un dels temes més destacats de la cultura popular a través de l'anàlisi realitzada per diversos docents universitaris i altres estudiosos -indica el professor d'Història Medieval de la UA, Manuel Benítez Bolorinos. Aquest és el primer curs del Laboratori d'Idees, el títol del qual és un homenatge al monòleg final de la pel·lícula Blade Runner.

El curs combinarà conferències, taules redones i activitats paral·leles com són la “parada zombie” que es durà a terme en l'Esplanada, i la projecció de El cosmonauta, pel·lícula de ciència-ficció de Nicolás Alcalá realitzada gràcies al micromecenatge i estrenada fa pocs dies. A la projecció seguirà una sessió de preguntes i respostes a l'equip de la producció, en la qual es podran debatre detalls sobre com es va gestar i produir, i l’argument.

Les activitats previstes estan obertes a tot tipus de públic, no solament estudiants universitaris, i per als assistents s’està gestionant el reconeixement de 3 crèdits de l'ICE. Hi col·laboren el Consell de la Joventut d’Alacant, el Centre 14 d'Alacant, Unicòmic i Ateneu Còmics. L'organització facilita dues modalitats per a participar en el curs, presencial i en línia, a través de reproducció en temps real, mitjançant la plataforma Adobe Connect, ja que es pot participar de forma virtual en totes les propostes anteriors. La matrícula es pot efectuar a través de la pàgina.

L'investigador Juan F. Álvarez dissertarà en primer lloc sobre els components ideològics i polítics que s'amaguen darrere del cinema de ciència-ficció. A continuació, el professor d'Història Medieval, Manuel Benítez, analitzarà les estructures narratives i mitològiques existents en la saga Star Wars. Brauli Montoya reflexionarà sobre la naturalesa de l'ésser humà a través de Blade Runner. Escapant del cinema com a excusa per a l'anàlisi, Daniel Rengel es preguntarà si els videojocs són un espill per a la societat del futur; mentre que el guionista Pedro F. Navarro contrastarà quatre dels còmics apocalíptics més importants del gènere: El Eternauta, Akira, El último recreo i Watchmen. També sobre la fi dels temps parlarà F. J. Muñoz Ojeda en la xarrada “La fi del món: un gran poder comporta una gran responsabilitat”. Un dels referents en el còmic de ciència-ficció és sens dubte Alan Moore, la trajectòria del qual serà estudiada per T. Crespo Mas. El jove investigador Daniel Mateo ens introduirà en el conflicte entre la realitat i la percepció de la realitat a través de la pel·lícula de Christopher Nolan, Inception (Origen). Sobre la superació dels estereotips femenins realitzarà la seua ponència Natalia Contreras amb “Preferisc ser un ciborg que una deessa. Utopies i distopias feministes en la ciència-ficció”. Per la seua banda, el professor d'Història Antiga, Jaime Molina, analitzarà el “desert postmodern actual” en una intervenció sobre Matrix i el cinema dels Wachowski. Finalment, Jorge Fernández realitzarà una contraposició d'idees sobre el cos, la identitat i la màquina a través de eXistenZ, de David Cronenberg.