Al voltant de 90 estudiants i professionals es donen cita en el Certamen d'Activació Soci-Cultural de Villena

Del 29 de juliol al 8 d’agost reunirà a participants de tot l’àmbit nacional i internacional

Alacant, 25 de juliol de 2013

Centrat en la recuperació del patrimoni arquitectònic i cultural a través de l’estudi de la rehabilitació urbana i la revitalització de zones degradades, al voltant de 90 estudiants i professionals de diverses disciplines assistiran la setmana pròxima a Villena al Certamen d’Activació Sociocultural elCasc,un projecte capdavanter a la província en què durant 10 dies, del 29 de juliol al 8 d’agost, els assistents treballaran de manera col·lectiva per revitalitzar el centre històric del municipi villenense.

Organitzat gràcies a la col·laboració de la Universitat d’Alacant, l’Ajuntament de Villena i l’oficina El fabricante de espheras, aquest projecte reunirà participants de tot l’àmbit nacional i de països com ara França, la República Txeca i el Congo. Es tracta d’una aposta en què tant professionals com estudiants, la Universitat d’Alacant i els responsables del patrimoni treballaran in situ per solucionar els problemes als quals, en aquests moments de crisi, fan front les administracions per a mantenir i reactivar espais històrics.

Matrícula oberta

El certamen, amb matrícula oberta fins al pròxim 28 de juliol, està dirigit a qualsevol persona interessada en algun d’aquests aspectes i que desitge ocupar uns dies en una activitat formativa i participativa única a la província i encara no massa estesa en la resta d’Espanya.

Sota una visió integral que relaciona història, cultura, societat, art i infraestructures, el desenvolupament d’elCasc consistirà en 8 tallers i un seminari teòric que estudiarà les possibles formes de reactivar el centre de Villena a través de diverses disciplines com ara l’arquitectura, el disseny, l’art, l’urbanisme, la rehabilitació, la sociologia, l’economia, l’enginyeria o la comunicació audiovisual.

En concret, el seminari teòric serà coordinat per Gabino Ponce, catedràtic i director del màster en Gestió del Patrimoni de la Universitat d’Alacant, i comptarà amb la participació de diversos ponents especialitzats en recuperació i gestió del patrimoni. També els tallers pràctics posaran en marxa petites actuacions i intervencions artístiques, patrimonials o socioculturals i seran dirigits per tutors de reconegut prestigi (Arae patrimonio, PKMN [pac-man], Paco Ortí, Zuloark, Espai MGR, Desayuno con viandantes i el Col·legi Professional d’Educadors Socials de la Regió de Múrcia).

A més, durant les jornades s’oferiran diverses activitats per a conèixer la ciutat i l’entorn com visites guiades al tresor de Villena i al jaciment arqueològic del Cabezo Redondo, i d’altres culturals com tallers de talla de pedra, rutes de tapes, torneig de futbol, concert, monòlegs...

elCasc

elCasc és un nou model d’actuació sobre estructures urbanes que pretén ensellar d’una manera immediata solucions efímeres a problemes existents. Aquest nou model d’actuació professional-acadèmica-institucional s’estableix com una estructura que tracta d’agilitzar els llargs processos de reactivació urbana, i uneix i coordina tots els agents implicats. La intenció és mostrar a la ciutadania la responsabilitat i la capacitat per a involucrar-se i millorar l’estat actual de les ciutats.

El tema d’estudi de la primera edició d’elCasc és l’anàlisi de les particularitats i les problemàtiques actuals dels centres històrics i se centra en la ciutat de Villena. Pretén posar en valor i conscienciar sobre les característiques, l’interès del patrimoni existent i la seua recuperació, i crear així una guia d’aplicació pràctica i directa de les eines d’intervenció sobre aquest (el Pla Especial del Centre Històric de Villena) i una sèrie d’exemples pràctics que servisquen com a referència en un futur.

Tots els objectius d’elCasc s’assoliran dins d’un ambient acadèmic i lúdic que propicie l’aprenentatge i la creativitat de tots els participants en el certamen, com també la implicació activa del veïnat. Els participants pensaran, dissenyaran i desenvoluparan un treball in situ d’una manera pràctica en el lloc, per al lloc i els seus habitants.

PROGRAMA Complet