El Primer Congrés de Filosofia del Dret atrau prop de mig miler de participants a la Universitat d'Alacant

Els drets socials, el multiculturalisme, els problemes de l'estat de dret o l'incompliment generalitzat de normes són alguns dels àmbits de reflexió comuna

Congrés_FilosofiaDerecho1Alacant. 25 de maig de 2016

La crisi de l'estat de dret; l'anomia o incompliment generalitzat de les normes; la protecció dels drets socials (com ara el dret a l'habitatge, el dret a la sanitat, o el dret a l'educació), la importància de l'argumentació per a la justificació de les decisions jurídiques. Sobre tot això es reflexionarà al paranimf de la Universitat d'Alacant, dins del Primer Congrés de Filosofia del Dret del Món Llatí (la “iLatina”) que tindrà lloc del 26 al 28 de maig de 2016.

La Filosofia del Dret s'ocupa dels problemes generals del dret. L'objectiu d'aquest primer congrés és contribuir a vertebrar una filosofia regional, generant una comunitat de discussió per al món llatí orientada a desenvolupar un pensament capaç d'incidir en la cultura jurídica i, per tant, de transformar les institucions jurídiques, polítiques i socials del seu àmbit. Els organitzadors posen l’èmfasi en el seu caràcter «llatí» i no merament iberoamericà, ja que es tracta d'incorporar també països com Itàlia, França o Bèlgica, que comparteixen llengües d'origen llatí. Una de les finalitats de la trobada és la fundació de l'Assemblea Constituent de l'Associació de Filosofia del Dret per al Món Llatí i-Llatina, que s'efectuarà el dissabte a la vesprada.

En el congrés participen unes quatre-centes persones procedents de vint-i-tres països diferents. Les discussions sobre les dues-centes ponències rebudes s'articularan entorn de cinc sessions, més un espai dedicat a recuperar autors importants de les tradicions iusfilosòfiques llatines. Els temes seleccionats per a cada sessió dins del programa pretenen contribuir a fixar una agenda pròpia de problemes rellevants. Així, en la primera sessió, la del 26 de maig, es discutirà sobre «Quina filosofia del dret per al món llatí?»; en la segona sessió del mateix dia: «Els drets socials en l'estat constitucional»; «Pluralisme jurídic, multiculturalitat, dret indígena» per a la tercera sessió, que serà el matí del 27 de maig; i la sessió de la vesprada s'ocuparà d’«Anomia i estat de dret»; i el tema «Argumentació, racionalitat i dret» ocuparà la sessió del matí del 28 de maig.

El congrés està organitzat per la Universitat d'Alacant sota la direcció del professor de la UA Manuel Atienza, i compta amb un comitè d'honor i un comitè assessor en els quals s'integren personalitats destacades de tots els corrents iusfilosòfics de l'àmbit llatí, entre els quals hi ha diversos honoris causa per aquesta Universitat.

Manuel Palomar, rector de la Universitat d'Alacant, inaugura el Congrés a les 10.00 hores, en la que serà la seua primera activitat com a nou rector de la UA després de l'acte protocol·lari de presa de possessió del dimecres 25 de maig. Palomar estarà acompanyat en la mesa per Manuel Atienza, director del comitè executiu del congrés; Jesús Vega, secretari del comitè executiu del congrés, i els membres del comitè d'honor Luigi Ferrajoli i Juan Ramón Capella.